DATA EN TIJDEN
Trainingen kunnen alleen doorgang vinden bij voldoende deelnemers.
CoCon BB Basistraining, CCV erkend
6 dagdelen (met extra oefening en aandacht voor complexe cases en culturele verschillen)
Elke avond van 19.00 tot 22.00 uur:
Afwisselend live en online (Zoom), Onder voorbehoud, dinsdagen live en donderdagen online.
BBBT 1:
Di 23-1, do 25-1, d0 30-1, do 1-2, do 8-2 en di 13-2
BBBT 2:
Di 26-3, do 28-3, di 2-4, di 9-4, do 11-4 en di 16-4
BBBT 3:
Di 14-5, do 16-5, di 21-5, d0 23-5, di 28-5 en di 4-6
BBBT 4:
Di 11-6, do 13-6, di 18-6, do 20-6, do 27-6, en di 27-6
BBBT 5:
Di 10-9, do 12-9, di 17-9, di 24-9, do 26-9 en di 1-10
BBBT 6:
Di 5-11, do 7-11, di 12-11, do 19-11, do 21-11 en di 26-11
Meer informatie en aanmelden:
CoCon Training Center
Van der Takstraat 102A,
3071 LM Rotterdam
Telefoon:
010 481 58 36
E-mail:
info@colouredconsultancy.nl
CoCon Opfristrainingen (1 dagdeel)
Deze training is bedoeld voor buurtbemiddelaars die hun kennis willen opfrissen.
Bijvoorbeeld voor bemiddelaars die er een tijdje uit geweest zijn en weer willen opstarten. Er is dan
geen nieuwe basistraining nodig, maar even de al aanwezige kennis opfrissen is vaak wel prettig.
Ook adviseren wij na het behalen van het basiscertificaat eenmaal per jaar een opfrisavond te
doen. Voor bemiddelaars zelf een “APK”, een check, of zij nog volgens het protocol werken en er
bijvoorbeeld geen OMA’s ingeslopen zijn. Voor coördinatoren van belang om de kundigheid van de
bemiddelaars op hoog niveau te houden.
Opfristraining
19.00 – 22.00 uur: Rotterdam of online (Zoom)
Donderdag 7 maart
Woensdag 5 juni
Donderdag 19 september
Donderdag 14 november
CoCon Thematrainingen
Elke avond van 19:00 – 22:00: Online training (Zoom)
HCP: Omgaan met Hoog Conflict Persoonlijkheden (2 dagdelen)
Hoe ga je om met mensen die eigenlijk het conflict niet écht willen oplossen en juist graag het conflict in stand willen houden en zelfs escaleren, om maar het eigen zin te krijgen? Vaak zit hier persoonlijkheidsproblematiek, trauma en zelfs een of meerdere stoornissen onder. Leer in deze training dit te herkennen en er adequaat mee om te gaan met beproefde en nieuwe perspectieven en technieken.
Dinsdag 23 en donderdag 25 april
Dinsdag 3 en dinsdag 10 december
Omgaan met culturele verschillen (2 dagdelen)
In deze training leren de bemiddelaars omgaan met culturele verschillen. Ze leren hoe ze goed kunnen bemiddelen zodat iedereen, cliënten én de bemiddelaar, tot hun recht komen. Centraal staat hoe diversiteit aan allerhande culturele en etnische achtergronden, lifestyles en expressies kan worden begrepen en positief en effectief kan worden benut voor het proces. Vanuit kennis en kunde kan de bemiddelaar dan culturele verschillen transformeren tot ingangen voor succesvolle bemiddelingen. Belangrijk hierbij is bewust te worden van de eigen aannames en verwachtingen bij cliënten.
Donderdag 4 en dinsdag 9 juli
Donderdag 28 november en donderdag 12 december
De 40 Beste Vragen (2 dagdelen)
Deze thematraining gaat specifiek in op het gebruiken van de 40 beste vragen en vraagstrategieën in het bemiddelen en coachen. Hiermee krijg en houd je het gesprek in beweging en kun je het sturen, kantelen en verandering creëren.
Donderdag 30 mei en donderdag 6 juni
Donderdag 3 oktober en donderdag 10 oktober
Coaching (3 dagdelen)
Deze thematraining gaat specifiek in op het coachen van bewoners in het omgaan met de situatie als de buren niet mee willen doen aan de bemiddeling.
Hoe kun je de overlast anders ervaren en een prettiger leven hebben als de buur niet verandert? De training is bedoeld voor bemiddelaars, die al enige ervaring hebben met het bemiddelen.
Dinsdag 12 maart, donderdag 14 maart en dinsdag 19 maart
Woensdag 6 november, woensdag 20 november en woensdag 4 december
Complexe Zaken (2 dagdelen)
Steeds vaker krijgen we te maken met buurtbemiddelingszaken die complexer zijn dan vroeger. Hierin spelen thema’s als discriminatie, multiproblematiek en psychosociale problemen een rol. Het is dan voor de bemiddelaars soms lastig te bepalen wat de vervolgstap gaat worden.
In deze training leren de deelnemers de complexiteit die kan optreden in bemiddelingen begrijpen en hanteren. Wat is de juiste vervolgstap? Maar ook en zelfs verdergaand: hoe kun je deze lastige aspecten juist benutten ter bevordering van een geslaagde bemiddeling?
Deze thematraining is voor alle buurtbemiddelaars ongeacht ervaring, achtergrond en niveau toegankelijk, praktisch van opzet en interactief.
Woensdagen 13 en 20 maart
Woensdagen 22 en 29 mei
Dinsdag 3 en donderdag 5 september
CoCon Thematrainingen (datum nog niet bekend)
Maatwerktrainingen en workshops op aanvraag (1 of meer dagdelen)
Voor alle trainingen geldt: data en locatie/medium in overleg en doorgang bij minstens 8 deelnemers.
TeleBB (1 dagdeel)
Deze thematraining gaat specifiek in op het bemiddelen via telefoon en beeldbellen (Zoom, Teams,
Skype etc.). Enige basisvaardigheid met beeldbellen wordt verondersteld.
Groepsbemiddeling of pendelbemiddeling (2 dagdelen)
Groepsbemiddeling gaat specifiek in op het bemiddelen in een situatie waarin één gezin of één
bewoner door meerdere buren wordt aangewezen als de overlastgever. Pendelbemiddeling gaat
specifiek in op het pendelen tussen buren die niet (direct) samen om de tafel willen, maar toch
bemiddeld willen worden. Afhankelijk van de animo gaat de training over groeps- of
pendelbemiddeling.
Senior Buurtbemiddelaar (twee dagdelen)
De Senior Buurtbemiddelaar training is bedoeld voor buurtbemiddelaars met geruime ervaring in
het bemiddelen die zichzelf willen versterken in het begeleiden van minder ervaren of minder sterke
collega-Buurtbemiddelaars.
De training dient er ook toe om te kijken of je jezelf en wij je geschikt vinden om als Senior
Buurtbemiddelaar anderen te begeleiden. In deze training gaat het dus om: constructief begeleiden
en effectief samenwerken vanuit een open, respectvolle en wederzijds lerende houding. Een
bemiddelaar is immers nooit te oud of te ervaren om te leren en zich te blijven ontwikkelen!
Eenzijdige Situatie Verbetering (twee dagdelen)
Deze thematraining gaat specifiek in op het verbeteren of zelfs oplossen van de overlastervaring
van bewoners. Hierbij wordt gebruik gemaakt van psychologische technieken die de persoonlijke
ervaring van woonoverlast direct, ingrijpend en blijvend kunnen veranderen. Hierdoor zal de
bewoner de overlast niet of minder indringend en overlastgevend ervaren. De training is bedoeld
voor bemiddelaars, die al enige ervaring hebben met het bemiddelen.
Provocatieve bemiddeling en coaching (1 hele dag of twee dagdelen)
Deze thematraining gaat specifiek in op het benutten van provocatieve gesprekstechnieken in het
bemiddelen en coachen. De training is bedoeld voor bemiddelaars, die al enige ervaring hebben
met het bemiddelen.
Werken met innerlijke delen in bemiddeling en coaching (1 hele dag of twee dagdelen)
Deze thematraining gaat specifiek in op het herkennen en transformeren van innerlijke delen
(Kindsdelen, Volwassen delen en Ouderdelen) in het bemiddelen en coachen. Vanuit het
perspectief van de transactionele analyse (TA). De training is bedoeld voor bemiddelaars, die al
enige ervaring hebben met het bemiddelen.
Werken met de Roos van Leary in bemiddeling en coaching (1 hele dag of twee dagdelen)
Deze thematraining gaat specifiek in op het herkennen en transformeren van machts- en
samenwerkingsbalansen in het bemiddelen en coachen. Op basis van de Roos van Leary: een
interactiecirkel dat inzichten en interventies biedt in de communicatieve acties en reacties van
mensen. Hiermee kunnen we snel gedrag analyseren, begrijpen en beïnvloeden. De training is
bedoeld voor bemiddelaars, die al enige ervaring hebben met het bemiddelen.
Werken met het kernkwadrant van Ofman in bemiddeling en coaching (1 hele dag of twee
dagdelen)
Deze thematraining gaat specifiek in op het gebruiken van het kernkwadrantenmodel van Daniel
Ofman in het bemiddelen en coachen. Hiermee heb je een praktische communicatietool om
burenconflicten te begrijpen, op een bepaalde manier bespreekbaar te maken en te veranderen.
De training is bedoeld voor bemiddelaars, die al enige ervaring hebben met het bemiddelen.
Werken met karakterstructuren in bemiddeling en coaching (1 hele dag of twee dagdelen)
Deze thematraining gaat specifiek in op het herkennen en gebruiken van karakterstructuren in het
bemiddelen en coachen. Karakterstructuren vormen zich tijdens de kindertijd als
beschermingsmechanismen in reactie op de omgeving. Iedereen ontwikkelt ze in het opgroeien van
kind tot volwassene. Aanvankelijk tonen ze zich in de vorm van spierspanningen. Later worden ze
tot gewoontepatronen, die onze gedachten, gevoelens en gedrag bepalen. Door in staat zijn ze te
herkennen bij buren die in conflict zijn, winnen we aan inzicht in hun gedrag en houding en in je
eigen structuur, en kun je op een gerichte manier omgaan en werken met hen. De training is
bedoeld voor bemiddelaars, die al enige ervaring hebben met het bemiddelen.
Omgaan met heftige emoties (1 hele dag of twee dagdelen)
In deze dagtraining leren de bemiddelaars omgaan met heftige emoties als woede, verdriet en
angst en gedrag als agressie in het gesprek. In de meeste opleidingen tot bemiddelaar is daar geen
of weinig aandacht voor. Centraal staat hoe deze emoties te begrijpen en te bruikbaar te maken
voor het proces. Vanuit kennis en kunde kunt u heftige emoties transformeren tot de meest
effectieve sleutels voor succesvolle bemiddelingen.
Workshops en trainingen voor coördinatoren (1 of meer dagdelen)
CoCon Trainingen biedt ook coördinatoren van Buurtbemiddeling workshops en trainingen: de
inhoud kan naar wens gericht zijn op verdieping, verbreding, APK, troubleshoot, coaching of
specifieke onderwerpen, vragen en behoeften.
Meer informatie en aanmelden:
CoCon Training Center
Van der Takstraat 102A,
3071 LM Rotterdam
Telefoon:
010 481 58 36
E-mail:
info@colouredconsultancy.nl